NMKs historie: Tøff start – rask utvikling
NMKs oppstart var 7. juli 1916. 28. juli 1916 ble stiftelsesmøte for Norsk Motorcyckle-Club avholdt. NMK skulle imidlertid bli organisasjonens navn først flere år senere. Norsk Motorcyckle-Club var navnet de syv stifterne ga klubben denne sommerdagen for 75 år siden, i skyggen av første verdenskrig.
Motorsykkelen kom til Norge like før første verdenskrig brøt ut i 1914. De «brølende uhyrer» vakte oppmerksomhet og framfor alt betydelig forargelse på norske veier, som fortsatt var dominert av hest og kjerre.
Det norske samfunn var bare så vidt på vei inn i motor-kjøretøyenes tidsalder, og så vel folk som fe var raske til å sprette ut i grøftekanten når de iltre tohjulingene var i nærheten. Friske ukvemsord og bistre miner var noe de første modige førere av biler og motorsykler måtte venne seg til å leve med i pioner-årene på norske veier. Men den trange starten og motstanden fra folk uten synlig begeistring for framskrittet, tok ikke motet fra stifterne av klubben.
Sverre Strand var mannen som ble valgt til NMKs første formann. De seks øvrige stiftere og første medlemmer av klubben var: Halvor Haneborg, Finn Hjortnæs, Tycko Lindros, Macke Nicolaysen, Sverre Nærup og Poul de Roger.
Til tross for krig i verden, og store vanskeligheter med import av maskiner og deler, var det likevel en del motorsykler å se på veien i disse årene. Helst var dette store og robuste engelske maskiner. Sykkelklubben Ørn var velkjent i disse årene. I 1915 tok de motorsykkelen opp på sitt program og arrangerte flere pålitelighetsløp. En av disse første konkurranser i sitt slag gikk rundt Hadeland, en annen tur-retur Oslo-Notodden. Men allerede i 1914 hadde faktisk Marienlyst i Drammen vært arena for et par hastighetsløp.
For entusiastene var ikke dette nok. De ville ha sin egen klubb for motorsykler, og da de syv tidligere nevnte herrer kom sammen 28. juli 1916, var klubben et faktum. Tross beskjeden størrelse den første tiden, tok virksomheten raskt til. Underveis på en utflukt til Sundvolden vervet man medlem nummer åtte. Samtlige syv stiftere deltok, og de ble øket da Sverre Thielsen fant ideen så god at han ville være med. Dette var klubbens første aktivitet og en gammel beretning forteller at «alle kom helskinnet hjem». Se, det var vi ikke forbauset over, men derimot at ingen hadde pådratt seg mulkt.
Selv om tidene var tøffe for motorfolket møtte man stor forståelse fra myndighetene, og klubben søkte straks et samarbeid. Sverre Strand var utrettelig i aktivitet som formann, stadig i gang med å etablere kontakter og en flittig skribent i avisenes spalter.
Med sin glød og entusiasme skapte han blest om klubben og slet for å ta brodden av innlegg fra illsinte borgere som lyste forbannelse over motorsykkelen og alt dens vesen. Men motstanden fra enkeltpersoner var langt i fra det største problemet i de harde, første årene. I 1917 medførte krigen at det ble innført bensinrasjonering, og «unyttige» gjenstander som motorsykler ble stående trygt parkert. Samme år skjedde også noe gledelig. Kontakt ble etablert med Svenska Motorklubben, og et mangeårig og godt samarbeid innledet.